Liberecký dealer Mazdy (PELESI – dnes FEDERAL CARS MAZDA) mi položil jednoho dne těžkou otázku. Koupil byste si klasický Hatch a nebo moderní SUV? Má popularita SUV své opodstatnění? Nevěděl jsem na to odpovědět. Plácli jsme si, že to musím pořádně prozkoumat a já dostal na prodloužený víkend Mazdu 3 a po dvou dnech Mazdu CX-30.
Na testování obou aut jsem nebyl sám. Společně se mnou studovala obě auta také Liberecká palírna. Jeho video s hodnocením můžete vidět zde.
Na začátku jsme se s Libereckou palírnou sešli v autosalónu v Hodkovické ulici v Liberci. Půl hodinky jsme si povídali s bratry Pelechy, ale netrpělivě jsme oba přešlapovali a už jsme se chtěli posadit do novotou zářících korábů, zařadit jedničku a vyrazit. Už první pohled na legendární červenou metalízu od Mazdy společně s černými doplňky nemůže nechat nikoho chladným. A byl jsem moc rád, že první jsem si vybral právě tu.
MAZDA 3
Mazda umí okouzlit. Vím, že design je hodně subjektivní záležitost. Ale u tohoto auta jsem si byl jistým, že se za ním bude každý ohlížet oba dny, kdy jsem s ní jezdil po kraj, mi daly za pravdu. Mám rád, pokud auta nejsou designově moc přeplácaná, mají minimum křivek a o to důležitější je celkový tvar a linie auta. A Mazda si na tvaru dala hodně záležet. Líbí se mi snad z každého úhlu a to se nestává moc často. A to samé se dá napsat i o interiéru. Minimalismus Mazdy se projevuje i zde. Jednoduché ovládání, výborné materiály. Sám vlastním Mercedes-Benz A a kvalitou zpracování a materiálů se mu mohou směle rovnat. Pro Mazdu to je opravdu pochvala.
Soustřeďte se na jízdu a užívejte si ji!
Jakoukoliv Mazdu jsem řídil, tak jsem si ji dokázal neskutečně užít. Je málo takových aut. Nevím, jak to Mazda dokáže, ale její filosofie je mi hodně blízká. Nemám rád auta, která vás příliš rozptylují všemi možnými tlačítky, nastaveními, komplikovaným ovládáním. Mazda na to jde jinak. Její strategie je, aby se řidič maximálně soustředil na cestu a nic ho nerozptylovalo. Díky tomu mnohem více než obrovské barevné displeje vnímáte cestu před Vámi. A užíváte si ji. To je prostě úžasné. Hned po nasednutí Vám možná vadí, že nemá dotykový displej, digitální palubní štít, kde si můžete nastavovat všechno možné co člověk dokáže vymyslet. Nic takového…. ale během jednoho dne zjistíte, že tomu autu vlastně nic nechybí. Apple Car Play fungovalo parádně i na nedotykovém displeji, ovládání rádia, médií, telefonu. Vše na jedničku. Přehledný palubní štít a ve standardu head-up displej. To všechno pomáhá k tomu, že se v autě cítíte dobře. Jízdní vlastnosti jsou bezproblémové, vnitřní prostor dostatečný. Mám rád hatchbacky. Víc než SUV. Mám rád Mazdu 3.
Motorová revoluce se SkyActive – X
Obě auta jsme dostali s motorem SkyActive – X s manuální převodovkou. Je to revoluční benzinový motor, který funguje na principu dieselu. Nebudu zabíhat do detailů. Nejsem technik. Líbí se mi, že je dostatečně pružný a rychlý. A spotřeba? Pokud chcete jet na spotřebu, budete hravě jezdit pod 6 litrů. Vždy. Ale pokud si chcete zazávodit, můžete. Sice budete jezdit za 9, ale Mazda Vám to vrátí parádním zážitkem. Je to jen na Vás. A to se mi líbí. Moc.
Mazda CX-30
O Mazdě CX-30 mohu opakovat vše, co jsem výše napsal u Mazdě 3. nebudu se zbytečně opakovat. Jedinou změnou je, že sedíte výš. Pocitově mi přijde, že řídím mnohem větší auto než trojku. Ale je to jen zdání. Vyšší auto má prostě něco do sebe. Pocitově. Řídí se skvěle. Vše je tam kde má být. Až na tlačítko denního počítadla kilometrů. To jsem nenašel. Myslel jsem si, že minimalismus Mazdy je už dost extrémní. Tak jsem po dlouhé době otevřel papírový návod. A tlačítko je! U budíků, ale tak designově zapracované, že jsem ho prostě neviděl. Japonci jsou holt detailisti. Když už jsem byl v manuálu, tak jsem si ho trošku prolistoval. A objevil jsem tam jednu specialitu, kterou si nevybavuji u žádného jiného auta, co jsem řídil. V manu si můžete natavit, že vyhřívání sedadel a volantu se bude spouštět automaticky podle teploty interiéru. Docela cool.
Tak kterou?
Dva dny ježděním s Mazdou CX-30 jsem neustále řešil, jestli bych si radši koupil sexy hatch a nebo praktické SUV. Nemám rád věci, které má každý. Modely SUV jsem přejedený. Ale pokud bych se měl rozhodnout. Tak v tomto případě si koupím CX-30. Je dostatečně sexy jako trojka. Je zábavná. Má skvělé jízdní vlastnosti, větší zavazadlový kufr a je po všech stránkách praktičtější. A cenový rozdíl je minimální. Rozhodně bych ale šel do automatu. Manuální převodovka je sice skvělá, ale já jsem prostě automaťák tělem i duší. A z motorů? Určitě SkyAcitve-X. Je to dobrá volba. Umí jezdit úsporně i svižně. Mildhybridní technologie také pomáhá snížit spotřebu. S tím motorem rozhodně chybu neudělá nikdo.
A moje doporučení na závěr? Pokud můžete, dejte Mazdě šanci. Poznat její filosofii. Pokud jí propadnete, nebudete mít tuctové auto, ale auto s duší, které Vám bude dělat radost každou sekundu, co bude s Vámi. Zamilujete se, stejně jako já.