Recenze Mazda CX-5 pro PELE•SI Liberec

Tuto recenzi začnu trochu netradičně. Nemám rád SUV. Připadají mi veliká, nepraktická, nemotorná. Mají většinou vyšší spotřebu a malý zavazadlový prostor v porovnání k velikosti auta. Aby vypadala dobře, potřebují větší kola (ideálně 19 palců a více), ale díky tomu se vytrácí komfort. Naklání se, trpí zvýšeným aerodynamickým hlukem… Vyšší pozice za volantem a lepší výhled z mého pohledu nestačí k tomu, abych uvažoval o koupi SUV.

A tak jsem přistupoval i k nejnovější generaci Mazdy CX–5. Byl jsem zvědavý, zda dokáže změnit můj názor na tuto kategorii, která dnes patří mezi nejoblíbenější na trhu.

Nebudu Vás dlouho napínat. Mazda CX–5 je zatím nejlepší SUV, jaké jsem kdy řídil. Během dvoudenní testovací jízdy jsem musel zahodit většinu svých předsudků do koše. Ale začnu postupně.

Design je pro mě hodně důležitý. Jak exteriér auta, tak i jeho interiér. Často se mi stává, že se na některá nová auta dívám a něco mi na nich nesedí. Dlouho je pozoruji a přemýšlím, jestli se mi líbí nebo ne (například Škoda Kodiaq). To ale rozhodně není případ nové Mazdy CX–5. Prohlížel jsem si ji na parkovišti dobrých 20 minut a hledal na designu auta něco, co by se mi nelíbilo. Dlouho jsem nepotkal auto, u kterého jsem neobjevil žádný rušivý prvek na karoserii. Vše je dotažené téměř k dokonalosti. Líbí se mi ostře skloněné čelní sklo, dravá kapota s přesahem přes masku chladiče. Úzká čelní světla podtrhují dynamiku vozu. Z každého úhlu cítíte, jak na Vás auto volá, abyste si už konečně sedli a vyrazili. Kodo design současných Mazd je nezaměnitelný.

Po usednutí za volant na mě čekalo další překvapení. Nedostavil se očekávaný pocit, že sedím v SUV. Příjemně tvarovaná palubní deska, čelní sklo nekončí v dálce, malý sportovní volant padne skvěle do ruky. Od první chvíle jsem se v autě cítil přirozeně, jako bych seděl ve sportovním autě. Všechny ovladače jsou přehledně uspořádané a snadno dostupné. Mazda zatím nešla cestou ovládání všech funkcí přes dotykové displeje. A udělala dobře. Pokroku se sice nevyhneme a za pár let budou v interiéru jen samé obrazovky. CX–5 ale zatím zůstává v ovládání auta hodně konzervativní. Dokonce má na dnešní dobu i relativně malý, pouze 7 palcový displej, u kterého se navíc během jízdy deaktivuje dotykové ovládání. Zkusil jsem na křižovatce při čekání na zelenou zadat do navigace nákupní centrum na druhém konci města a stihl jsem to velmi rychle. U Mazdy nepotřebujete číst návod. Za ovládání dávám autu jedničku.

DSCF1450

A jak je na tom zavazadlový prostor? Je dostatečně veliký a praktický. Kufry vždy testuji na své golfové výbavě, která už dokázala pár aut potrápit. Mazda prošla bez zaváhání.

DSCF1435

Testované auto bylo v maximální výbavě, mohl jsem si tak vyzkoušet moderní head-up displej, který zobrazuje kromě rychlosti i dopravní značky nebo navigaci. A také adaptivní tempomat. Obě funkce se mi líbily. Ale zatímco head-up displej bych v autě oželel (i když je to velmi praktický doplněk), tak adaptivní tempomat ve spojení s automatickou převodovkou mě dostal. Na dálnici v koloně se auto téměř samo zastavilo, následně po uvolnění provozu se zase vrátilo k původně nastavené rychlosti. Musíte sice důvěřovat technice, ale průjezd přeplněnými městy je doslova odpočinkovou záležitostí. Svoje další auto už bez adaptivního tempomatu nechci. Mazda ho má velmi dobře nastavený, auto se nechová nervózně, zpomaluje a rozjíždí se velmi plynule a přirozeně. Perfektní!

DSCF1439

DSCF1446

A jak Mazda CX–5 jezdí? Dokonale. Auto je i na 19 palcových ráfcích komfortní. V Liberci jsem několikrát přejížděl tramvajové koleje, které umí podvozek pěkně otestovat, ale Mazda obstála se ctí. Ovládání auta je velmi snadné, ačkoliv jsem testoval verzi s 2,2 dieselovým motorem, tak se do zatáček auto vrhalo ochotně. Cesta do Jizerek tradičními serpentinami byla velikým zážitkem. Mazda je navíc také výborně odhlučněná. Spotřeba se pohybovala kolem 7,5l/100km, což při výkonu 175 koní a velikosti auta považuji za dobrý výsledek. I když se přiznám, že bych radši viděl spotřebu začínající číslicí 6.

IMG_0995

K současným SUV jsem po několika zkušenostech přistupoval s despektem a nikdy jsem neuvažoval, že bych si nějaké koupil. Mazda dokázala nemožné. Po dvou dnech jsem změnil názor. Nyní už vím, že existují SUV, které je radost řídit. Mazda se mi definitivně se svojí nejnovější CX–5 zaryla do paměti. Až si budu vybírat auto, bude jednoznačně patřit k favoritům. Při odevzdávání klíčků jsem si přál, abych v nové Mazdě CX–5 neseděl naposledy. Tak uvidíme 🙂

Oficiální zdroj: www.novamazda.cz